Department of Computer Science
GAME IMPULSE
Diese Vorlesungen richten sich sowohl an Studierende der Hochschule Bonn-Rhein-Sieg als auch an Interessierte anderer Hochschulen. Sie verdeutlichen den Fokus und die Expertise des Dozententeams im Bereich der Virtuellen Realität durch die gezielte Betrachtung von VR-Spielen.
17.01.2024 Björn Bartholdy, Cologne Game Lab
Games - Made in Germany
Ein Zustandsbericht der deutschen Spieleindustrie
Björn Bartholdy studied communication design at the Merz Akademie in Stuttgart and Media Design at the Academy of Media Arts in Cologne. He was a freelance television designer for Bayerischer Rundfunk, RTL, VOX, and VIVA. In 1994, he founded Cutup, a media design agency, and was its creative director and business manager until 2002. The agency won many national and international prizes in film and TV design and in the field of new media. In 1999, the majority of the agency was taken over by Bertelsmann. Björn Bartholdy ran the virtual design department at the Baden-Württemberg Film Academy in Ludwigsburg from 1999-2002. From 2002 to mid-2004, he led the content strategies department at verytv in Cologne. Since 2003, he has been responsible for the Department of Audiovisual Media at the KISD, Köln International School of Design (TH Koeln). He has published several books: SHOWREEL.01 and .02 on audiovisual design and written “Broadcast Design,” an account of current TV design. He has also contributed various articles to the Design Dictionary (Birkhäuser) Magazines and other Publications.
In 2006, he started the initiative to found the Cologne Game Lab, where he has taught Media Design full-time since 2014. He co-directs the institute together with Prof. Dr. Gundolf S. Freyermuth.
10.05.2023 Dr. Mirko Seithe, Neomateria Games GmbH, Sankt Augustin, Germany - Designing Indie Games
In this short presentation, I'll share my experience from running a successful indie-game studio for many years and give some helpful advice for starting your own company or start-up.
12.01.2022 Eashwar Natarajan, Senior Solutions Manager bei Infosys Ltd., Gamification
In diesem Vortrag gibt Eashwar Natarajan einen Überblick über die Gamification-Prinzipien und ihre Anwendungen in Unternehmen, wobei er die Plattform als Modell für die Erstellung von Spielmetaphern und -mechanismen nutzt. Nach einer kurzen Einführung in die Plattform folgen Beispiele für verschiedene Gamification-Modelle, die sie in unterschiedlichen Geschäftskontexten unterstützt hat. Er zeigt auf, wie die Plattform erweitert und für neue Kontexte und Modelle angepasst werden kann.
09.06.2021 Akihiko Shirai, Direktor der GREE VR Studio Laboratory, Tokio Japan, "Human Being driven next-gen computer entertainment"
"Spiele" sind ein Element der Computerunterhaltung geworden. Spiellogik, visuelle Ausdrücke, beeindruckende Charaktere, Erzählungen und Quests... die meisten Elemente sind immer noch brillant. Vernetzung, eSports und Live-Sender haben die Spiele selbst verändert. Direktor Akihiko SHIRAI von REALITY, Inc. spricht mit Ihnen über die Entwicklung der neuesten Avatar Broadcasting-App "REALITY" aus Japan.
12.05.2021 Derrick Carter, Geschäftsführer des The Sawmill, Vancouver, Kanada, Motion Capture und seine Anwendung in den Medien
Derrick Carter, Geschäftsführer des The Sawmill, einem unabhängigen Motion Capture Studio in Vancouver, Kanada. Er wird einen Überblick über Motion Capture und seine Anwendung in den Medien geben und dabei auf die Bereiche Virtual Production, Performance Capture und Remote Live Streaming eingehen.
14.04.2021 Dr. Florian Daiber, DFKI in Saarbrücken, Interactive Sports Technologies and Exertion Games
Florian Daiber is a postdoctoral researcher and group leader at the Ubiquitous Media Technology Lab (UMTL) at the German Research Center for Artificial Intelligence (DFKI) in Saarbrücken, Germany. Florian is co-organizing the UbiComp Workshop on Ubiquitous Computing in the Mountains, the Workshop on Understanding human–computer interaction in Outdoor Recreation, the workshop on everyday proxy objects for virtual reality and the workshop on cross-reality (XR) interaction. He served on various program committees in the field of human–computer interaction.
20.01.2021 Thorsten Leimann, Ubisoft Düsseldorf / Prince of Persia
Bedeutung der Iteration im wirklichen Leben in der VR-Entwicklung mit Beispielen aus Prince of Persia: Der Dolch der Zeit.
02.12.2020 Jesse Schell, CEO von Schell Games / Presence and Gaming
Jesse Schell ist der CEO von Schell Games, einem Team von über hundert Mitarbeitern, die großartige Spiele entwickeln, sowohl für Unterhaltungs- als auch für Bildungszwecke, einschließlich preisgekrönter VR-Spiele wie I Expect You To Die, HoloLAB Champions und Until You Fall. Jesse ist Distinguished Professor of the Practice of Entertainment Technology an der Carnegie Mellon University und Autor des preisgekrönten Buches The Art of Game Design: A Book of Lenses.
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Ernst Kruijff
Professor for Human Computer Interaction, Co-Director Institute of Visual Computing (IVC)
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