Direkt zum Inhalt

Fachbereich Ingenieurwissenschaften und Kommunikation

Andreas Sieß

Andreas Sieß

Postdoktorand und wissenschaftlicher Mitarbeiter am Rhine Ruhr Center for Science Communication Research/Technischer Leiter Labor Medienästhetik

Gliederung

Fachbereich Ingenieurwissenschaften und Kommunikation

Forschungsfelder

  • Wissenschaftskommunikation (mit Fokus auf deren Formen/Formate)
  • Ästhetik und Designtheorie
  • Virtuelle Realitäten (simulierte, virtuelle und augmentierte Wirklichkeiten)
  • Visuelle Gestaltung
  • Interaktive Medien und Szenografie

Standort

Sankt Augustin

Raum

B 005

Adresse

Grantham-Allee 20

53757 Sankt Augustin

Telefon

+49 2241 865 0

Mitgliedschaften

Promotionskolleg NRW

  • Abteilungsrat in der Abteilung Medien- und Interaktion
  • Mitglied im Promotionsausschuss der Abteilung Medien- und Interaktion
  • Mitglied in der Ethikkommission

Gründungsmitglied der Ideal Spaces Working Group Foundation (gemeinnützige Stiftung)

Mitglied der Chefredaktion des Journals Urban Eidos

Publikationen

  • Andreas Siess, Michael Johansson
    Making Skopéin – an autoethnographic report about the interplay between space and media art.
    Journal article in: Urban Eidos 2024 (1), ISSN: 2942-5131. DOI: 10.62582/RNRI95102P Link to PDF
  • Andreas Siess, Michael Johansson
    New patterns of prototyping: developing concepts with playful exploration and probing. A case study within arts and design.
    Conference paper (double blind peer-reviewed) for: From Abstractness to Concreteness – experiential knowledge and the role of prototypes in design research, International Conference 2023 of the DRS Special Interest Group on Experiential Knowledge (EKSIG). Politecnico di MIlano: S. 66–82. ISBN: 978-8-8941-6743-6
  • Andreas Siess
    Kunst im Zeitalter ihrer maschinellen Produzierbarkeit.
    Essay in: Schweizer Monat – das Debattenmagazin für Politik, Wirtschaft und Kultur. Ausgabe 1105, April 2023, S. 48–50. ISSN: 0036-7400.
  • Oliver Ruf, Andreas Siess
    Was ist ein Labor – Zur Ästhetisierung experimenteller Umwelten.
    Buchbeitrag in: Oliver Ruf und Lars C. Grabbe (Hg.): Technik-Ästhetik. Zur Theorie techno-ästhetischer Realität. Bielefeld: transcript. S. 19-40. ISBN: 978-3-8376-5636-7
  • Ulrich Gehmann, Michael Johansson & Andreas Siess
    Abstraction and Resilience: Symbolics and Space.
    Book chapter (double blind peer-reviewed) in: Nicholas N. Patricios, Giulia Pellegri, Clara Goncalves, Fatih Rifki and Jesus Lara (Eds.): Representation in Architectural, Landscape and Urban Design. Athens: ATINER. S. 103-118. ISBN: 978-960-598-530-1 (derived from our presentation at the Italian Pavilion at the 17th International Architecture Exhibition La Biennale di Venezia, Venice, 30 May, 2021)
  • Oliver Ruf, Andreas Siess
    Simulierte Wildnis – Natur in technikästhetischen Umgebungen.
    Buchbeitrag in: Lars C. Grabbe, Christiane Wagner, Tobias Held (Hg.): Kunst, Design und die technisierte Ästhetik. Marburg: Büchner. S. 250-265. ISBN: 978-3-96317-327-1.
  • Oliver Ruf, Andreas Siess
    Making Media – Zum Kreativitätsdispositiv zwischen Medienästhetik, Kommunikationsvermittlung und Designdidaktik
    Zeitschriftenbeitrag (peer-reviewed) in: merz – Zeitschrift für Medienpädagogik (2021/5). S. 61-73. ISBN: 978-3-96848-047-3
  • Andreas Siess
    Plädoyer für eine Ästhetik des Virtuellen
    Buchbeitrag in: Oliver Ruf und Stefan Neuhaus (Hg.). Designästhetik – Theorie und soziale Praxis. Bielefeld: transcript. S. 201-222. ISBN: 978-3-8376-4775-4
  • Matthias Wölfel, Daniel Hepperle, Andreas Siess, Jonas Deuchler
    Staging Location-Based Virtual Reality to Improve Immersive Experiences
    Journal article (double blind peer-reviewed) in: EAI Endorsed Transactions on Creative Technologies. ISSN: 2409-9708. DOI: 10.4108/eai.24-2-2020.163221
  • Daniel Hepperle, Andreas Siess, Matthias Wölfel
    Staging Virtual Reality Exhibits for Bystander Involvement in Semi-Public Spaces
    Conference article (double blind peer-reviewed): ArtsIT 2019 – 8th EAI International Conference: ArtsIT, Aalborg, Denmark. Also published as book chapter (double blind peer-reviewed): Brooks, A., Brooks, E. (eds) Interactivity, Game Creation, Design, Learning, and Innovation. ArtsIT DLI 2019 2019. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, vol 328. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-030-53294-9_18
  • Andreas Siess, Matthias Wölfel
    User Color Temperature Preferences in Immersive Virtual Realities
    Journal article (double blind peer-reviewed): Computers & Graphics, Volume 81, Elsevier, Pages 20-31. DOI: 10.1016/j.cag.2019.06.003
  • Daniel Hepperle, Yannick Weiß, Andreas Siess, Matthias Wölfel
    2D, 3D or speech? A case study on which user interface is preferable for what kind of object interaction in immersive virtual reality
    Journal article (double blind peer-reviewed): Computers & Graphics, Volume 82, Elsevier, Pages 321-331
  • Andreas Siess, Daniel Hepperle, Matthias Wölfel, Michael Johansson
    Worldmaking: Designing for Audience Participation, Immersion and Interaction in Virtual and Real Spaces
    Conference article (double blind peer-reviewed) for: ArtsIT 2018 – 7th EAI International Conference: ArtsIT, Interactivity & Game Creation, Braga, Portugal. Published as book chapter (double blind peer-reviewed) in In: Brooks, A., Brooks, E., Sylla, C. (eds) Interactivity, Game Creation, Design, Learning, and Innovation. ArtsIT DLI 2018 2018. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, vol 265. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-030-06134-0_7
  • Andreas Siess, Matthias Wölfel, Nico Häffner:
    Color Preference Differences between Head Mounted Displays and PC Screens
    Conference article (double blind peer-reviewed): International Conference on Cyberworlds (CW) Singapore. ISBN: 978-1-5386-7315-7. DOI: 10.1109/CW.2018.00018
  • Yannick Weiß, Daniel Hepperle, Andreas Siess, Matthias Wölfel:
    What User Interface to Use for Virtual Reality? 2D, 3D or Speech-A User Study
    Conference article (double blind peer-reviewed): International Conference on Cyberworlds (CW) Singapore. ISBN: 978-1-5386-7315-7. DOI: 10.1109/CW.2018.00021
  • Andreas Siess, Matthias Wölfel
    Atmosphäre in virtuellen Umgebungen – vier Studien zur Ästhetik des Digitalen
    Abschlussbericht des Karl Steinbuch Forschungsprogramms der MFG Baden-Württemberg. DOI: 10.13140/RG.2.2.19075.55842
  • Andreas Siess, Sandra Beuck, Matthias Wölfel
    Virtual Reality – Quo Vadis? How to Address the Complete Audience of an Emerging Technology
    Extendend conference article (double blind peer-reviewed): Proceedings of CERC Collaborative European Research Conference, Karlsruhe. ISSN: 2220 – 4164.
  • Andreas Siess, Matthias Wölfel
    Genius Loci in the Virtual – How to make virtual places unique & special
    Conference article: The Idea of Place: 20th Anniversary Conference of Space and Culture Journal, Edmonton, Canada
  • Matthias Wölfel, Andreas Siess, Daniel Hepperle, Hana Rude, Nico Häffner, Andreas Schaumann
    Ideale Städte – Furtwanger Studierende präsentieren ihre Arbeiten auf der Architektur-Biennale in Venedig 2016
    Journal article: horizonte 49/ April 2017. ISSN: 1432-9147.
  • Andreas Siess, Kathleen Hübel, Daniel Hepperle, Andreas Dronov, Christian Hufnagel, Julia Aktun, Matthias Wölfel
    Hybrid City Lighting – Improving Pedestrians’ Safety through Proactive Street Lighting
    Conference article (double blind peer-reviewed): Cyberworlds Conference 2015, Visby, Sweden. DOI: 10.1109/CW.2015.51.
  • Andreas Siess, Kathleen Hübel, Daniel Hepperle, Andreas Dronov, Christian Hufnagel, Julia Aktun, Matthias Wölfel
    Incentive Guidance of Crowds by Smart City Lights
    Conference article (double blind peer-reviewed): Tagungsband Mensch und Computer, Stuttgart: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2015, S. 315-318. DOI: 10.1515/9783110443929-041